Historien om Wado-Ryu

Shihan Hironori Ohtsuka – Fader til Wado-Ryu stilarten

I Silkeborg karateklub dyrker vi Wado-Ryu.
Silkeborg Karateklub er oprettet den 25. september 1987 af Tom Andersen og Kim Hansen som grundlæggerne.

Vi kan spore Wado-ryu tilbage til Japan og videre til Kina til 700-tallet.
Den kinesiske præst Ganzin kom til Japan i det herrens år 754. Han skulle undervise i Todaiji-templet i byen Nara.
Hans elev Gantei underviste senere i det berømte Kumara-tempel. Tempel-kampkunsten (“Kurama-Ryu Bujutsu”) lagde grunden til vores Wado-ryu.

Shihan_Hironori_Ohtsuka Shihan Hironori Ohtsuka (billedet) 10.dan (1892-1982), begyndte at træne Jujutsu som 5-årig og fik i 1921 licens (Menkyo Kaiden) i Shindo-Yoshin-Ryu Jujitzu Kenpo.
Han trænede med Okinawa mestre som “Funakoshi, Mabuni og Motobu”, og grundlagde Wado-Ryu som stilart i 1934.

Wado-ryu er i dag en af de absolut største og mest dominerende stilarter inden for karate. Wado-Kai i Japan tæller godt 400.000 medlemmer og der er udstedt over 50.000 sortbælte-licenser i stilarten.

I Silkeborg Karateklub har vi 4 sortbælter og 6 brunbælter.

Morten_WadoWado-Ryu fremstår i dag som en teknisk betonet stilart, hvor hurtigheden anses for afgørende og hvor teknikken hovedsageligt sigter på at udvikle
teknik for brug i kamp (frikamp).

Silkeborg Karateklub er tilsluttet “Wadokai-gruppen” international, som repræsenterer den tekniske standard i japansk wadokai (JKF-wadokai)
Wado-ryu er stilartens navn – Wado-kai er stilartens organisatoriske beregnelse.

WA= fred, harmoni, DO = vej, måden, RYU = skole, stil –